چهارشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: «آن روزگاران تهران» مجموعه آثار خسرو خورشیدی از طراحان شناخته شده و عرصه هنر، به خصوص تئاتر، است که تهران هفتاد سال پیش را در طرح‌های سیاه قلم به‌تصویر کشیده و در قالب کتابی 400 صفحه‌ای از سوی انتشارات کتابسرا به بازار کتاب عرضه کرده است.

به  گزارش ایبنا «آن روزگاران تهران» مجموعه آثار سیاه قلم خسرو خورشیدی است که براساس آن‌چه در حافظه‌اش از کودکی تا به‌امروز نقش بسته، به‌تصویر کشیده شده است.

این سیاه قلم‌هایی بیانگر مکان‌ها، ساختمان‌ها و اثرهایی است که امروزه برخی آن‌ها دیگر وجود ندارند یا شکل دیگری گرفته‌اند و تنها نامی از آن‌ها به یادگار مانده است. خورشیدی معتقد است که شهرسازی جدید تهران را پر از مغازه‌هایی با شکل‌هایی ناموزون، غم‌گرفته و تکراری کرده که زیبایی پایتخت ایران را در 70 سال گذشته به تاراج برده است.

فصل‌های کتاب «آن روزگاران تهران» شامل سرفصل‌هایی با عنوان‌های «فرهنگ عمومی»، «خیابان‌ها، محله‌ها و برخی بناهای تهران»، «خاطره‌های مذهبی»، «مدارس تهران»، «کافه‌ها، قنادی‌های تهران»، «رستوران‌های تهران»،‌ «تماشاخانه‌های تهران»، «سینماهای تهران» و «سفارتخانه‌ها» است.

نویسنده در مقدمه کتاب درباره هدف نگارش کتاب می‌نویسد: «انگیزه نوشتن این کتاب یا در واقع به‌تصویر کشیدن فضاهای زیبایی که امروز دیگر وجود خارجی ندارد به‌خاطر دانشجویان و هم‌دوره‌ای‌ها یعنی نسل من است که با دیدن این تصاویر خاطرات شیرین گذشته یادآوری شود. با یادآوری این نکته که گذر زمان تغییرات را اجتناب‌ناپذیر می‌کند اما نه با از بین بردن همه اصول و بنیاد شهری.»

در «کلام آخر» کتاب به‌قلم خسرو خورشیدی نوشته شده است: «باید بپذیریم دنیا در حال پیشرفت است، افزایش جمعیت اجازه نمی‌دهد آن‌چه در سالیان دور روال عادی زندگی به‌حساب می‌آمد امروز هم تداوم داشته باشد، اما دیدگاه من بر این مبتنی است که نباید مظاهر عینی زندگی یک‌باره دچار تغییر و دگرگونی شود و نشانی از آن‌ها بر جای نماند، به‌گونه‌ای که آگاهی و اطلاع از گذشته‌ها چنان محو و تاریک شود که نتوان تصویری روشن از آن یافت، موزه‌ها در سراسر جهان تلاش دارند تا گذشته‌های ما را برای نسل‌های آینده زنده نگه دارند.»

 چاپ نخست «آن روزگاران تهران» سیاه قلم‌های خسرو خورشیدی در 396 صفحه، قطع خشتی، شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه و بهای 55 هزار تومان از سوی انتشارات کتابسرا راهی بازار کتاب شده است.

کد خبر 206982
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز